כניסה לרשומים

שם משתמש/ דוא"ל: סיסמא: שכחתי סיסמא

פינת הסלוגנים

כשאתה מוצא שערה בצלחת תעשה ממנה חוט דנטלי
8/2/2007
אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים להיכנס ל- FAQ של קצה חוט חוט ומחט

לינק לבמה חדשה

New Stage
היהודים, עם סגולה/ אופיר אלון

המוזיקה הישראלית הפופולרית חולה, להקת היהודים היא אחת הסימפטומים המובילים במחלה, האם יש תרופה,עופר אלעד, מחפש תשובה.

מה לא נכתב על הלהקה הייחודית הזאת? מה כבר לא נכתב על התופעה המוסיקלית-תרבותית שנקראת להקת היהודים? אולי הגיע הזמן, לאחר 16 שנות פעילות, מאז החזרה הראשונה של הלהקה בגלגולה הראשון בנובמבר 1992, להבין באמת מה קרה ליהודים הלהקה והעם.


האלבום הראשון של היהודים, שיצא בשנת 1995, "מציאות נפרדת", היה, לדעת רבים, אחד האלבומים החשובים שיצאו בארץ. מספיק להיזכר באותה סקירה מפורסמת שפורסמה במדור "7 לילות" בעיתון ידיעות אחרונות של האלבומים הישראליים הטובים ביותר שיצאו אי פעם. המדור בחר לפרסם 99 אלבומים שמהווים את הבסיס לתוצרת המוסיקלית הישראלית הטובה ביותר, והשאיר בידי הקוראים את הבחירה באלבום החסר.

 

הבחירה הייתה חד משמעית ובלתי מתפשרת. הקוראים הציפו את שולחן המערכת במכתבים מתפלאים, ואף זועמים, על כך שהאלבום הראשון של היהודים אינו נכלל ברשימה. המדור השתכנע, וקבע, ללא ספק, כי האלבום החסר ברשימה, הינו "מציאות נפרדת".

 


לא מדובר ביד המקרה או בטרנד של צעירים. מדובר בדיסק שמכיל לחנים משובחים, המשלבים בין רוק אמיץ לבין בלדות שקטות וחודרות, לצד טקסטים טובים מאוד שמאדירים את בדידותו וחוסר הבנתו של האדם אל מול העולם. שורות כדוגמת "ואיך תמיד נכבה האור כשאני בוכה" (מחפש תשובה), "אולי גם הוא פוחד להיות לבד" (עוד ארון אחד) "וברגע של שכרות אני קובע צריך להשתנות" (הבלוז) מיצבו לאט לאט את הלהקה בקדמת הבמה המרכזית של המוסיקה הישראלית, וגררו אחריהן, המוני בני נוער וצעירים שחשו הזדהות עם המילים.


האלבום השני "היהודים", שיצא בשנת 1998, היווה המשך ישיר לטקסטים וללחנים של האלבום הראשון. יחד עם זאת, נראה שהאלבום אינו שלם ומדוייק, כפי שהודה סולן הלהקה, תום פטרובר, בעצמו, לאחר שחברת "הד ארצי" לחצו על הלהקה להוציא את האלבום מהר ככל האפשר, במטרה לרכב על גלי ההצלחה של האלבום הראשון.


היהודים שמרו על פרופיל נמוך בכל הקשור לביצת הברנז'ה הישראלית, ושמרו אמונים בצורה אבסולוטית למעריצים שלהם, מה שבא לידי ביטוי בהרצת הופעות בכל הארץ ובהימנעות כוללת מהופעות בתוכניות טלוויזיה רייטינגיות.
קשה לשים את האצבע בדיוק על תחילת השינוי בתפיסת הלהקה את עצמה ובתפיסתה על ידי המעריצים והמבקרים, אך ניתן לומר ששנות האלפיים הביאו עמן רוח של שינוי מבחינת הלהקה. באופן די מפתיע וראשוני,הם החלו לצוץ בתוכניות בידור שונות (יצפאן, יאיר לפיד, ועוד), אך העניין עדיין לא עורר רעש גדול מידי מכיוון שבאותה תקופה היה מדובר רק בטפטופים.

 


בשנת 2002, יצא האלבום השלישי של הלהקה "פחד מוות". מדובר באלבום, שלדעתי, לא זכה לכבוד הראוי לו. הלחנים - מרשימים ביותר, כיאה ללהקה. מבחינת המילים דווקא, ניתן לראות כי לעומת הטקסטים הרגילים של הלהקה, אנו רואים גם מלל מסוג שלא נכתב עד כה על ידי פטרובר, כותב הטקסטים המרכזי בלהקה, לצד אורית שחף. הטקסטים "המפתיעים" של הלהקה משתחלים בתחילת האלבום רק כחלק קטן מתוך מסגרת של שיר "יהודימי", כמו "את לא נותנת לי ליפול, ושתי עיני דומעות" (ליפול) או "אני רוצה להאמין שאתה תאהב אותי לעד" (אמן). בהמשך האלבום אנו כבר עדים לשיר לא יהודימי שלם: "עכשיו את" (עכשיו את כבר לא אוהבת אותי וזה מגיע לי). פה בעצם מתחיל באופן רשמי וכתוב, השינוי הגדול שחל בלהקה. הרווחים הרבים שבאים בעקבות ההצלחה, המעבר לדירה בקיסריה, ההופעות בתוכניות טוק שואס, הפרומואים לתוכניות בידור (כולל הבלחה מביכה בתוכנית "היכל התרבות") וכד', כבר לא הצליחו להסתתר בפנים ויצאו אל הטקסטים בפרט, ואל התנהלות הלהקה בכלל.

 


צריך להבין, באופן עקרוני, אין פסול בניסיון להרוויח כסף מהופעות בתוכניות טלוויזיה, בפרומואים, בספיישלים וכד', שהרי סה"כ אמנים ישראליים מתקשים להתפרנס בצורה הולמת מהיצירה שלהם. יחד עם זאת קיים פה סיכון- ההתמסחרות עלולה להשפיע על היצירה והיצירתיות. ברגע שזה קורה, היהודים הם כבר לא היהודים. הם עוד להקה שכותבת על אהבה במסווה של רוק "בועט", על פי תכתיבי מנהלי חברות התקליטים וחברות הסלולאר.


האלבום האחרון שלהם "פורטה", היה החותם. כאן כבר קשה לאתר את השירים היהודימים הטובים כמו "הנה זה בא", "להיות" ו"גם כשלא בוכה", בתוך ים השירים הריקים והשגרתיים שמציע האלבום. קשה היה להאמין, רק עד לפני שנים אחדות, שהיהודים ישירו, בשיא הרצינות, שירים כמו "אין לך מקום" (תסתכלי עלי אתן לך את חיי רק שובי אליי), "ניו יורק סיטי" או "ככה אני". אפילו שירים שמזכירים משהו מהלהקה הישנה והטובה, כמו "עד שזה יעבור" או "חופשי", נראה כניסיון זול ולא מוצלח לחקות את עצמם, בתקופות הטובות שלהם.

 


התופעה הזאת מזכירה תשובה שהשיב אייל גולן לשאלה שנשאל, על כך שיש לו שירים שמספרים על עצב ופרידה, בזמן שהוא נשוי באושר לאשתו. גולן הסביר שהוא מנסה להיכנס לראשו של כותב הטקסט העצוב ולהזדהות בשמו, כאילו מדובר שמשהו שהוא חווה. כך בדיוק עושים היהודים, כלומר מנסים להידמות לעצמם בעבר, כשהם התרכזו רק בקהל וביצירה שלהם, כשבפועל, הם עומדים במקום אחר לגמרי כיום. היהודים של היום מנסים לחקות יהודים אחרים מפעם. הרי איך אפשר לשיר שירים קשים, בועטים ואמיצים על החיים, כשאתה נמצא למעלה? איך אתה יכול להסתכל למעריצים בעיניים ולומר להם שהשירים החדשים שלהם נובעים מחוסר הבנה של הקיום? איך אתה יכול למכור את נשמתך המוסיקלית למפלצת הסלולאר ולצפות שהמעריצים יבינו שמדובר בצעד אמנותי?
עכשיו יקומו וישאלו, איך אפשר להתפרנס ממוסיקה בישראל מבלי להמתסחר? ובכן, זה בהחלט אפשרי! קחו לדוגמא את ברי סחרוף, אביתר בנאי, יהודה פוליקר, אהוד בנאי ודומיהם, שכמעט ואינם מופיעים בתוכניות בידור ובמגזינים ריקניים, ובכל זאת מצליחים להתקיים מהיושר האמנותי שלהם.

 

 

היהודים מוכרים נשמתם לשיר היובל

 

 

נראה, כי אם היהודים היו דבקים באמת שלהם לאורך כל הדרך, הם היו זוכים ליותר הערכה מצד הקהל, ששומר להם אמונים כבר שנים ארוכות. אבל מה בעצם אנחנו רוצים מהם? כולם עושים את זה, תסתכלו עליהם ותראו אותנו. רובנו נעדיף להגיע להופעה של סינרגיה (ששרים: "עכשיו גיליתי שאני אשם אני חושב על זה ולא נושם") מאשר הופעה של אביתר בנאי (כל טקסט שלו פה יתאים), והחברות הגדולות יעדיפו לתת את הבמה בווליום כנרת או בכפר קוקה קולה לרן דנקר ועילי בוטנר, מאשר לגבע אלון. ומי בסוף הולך להופעות האלה ומעמיד את הדיסקים הגלגל"ציים בראש רשימת האלבומים הנמכרים ביותר? אנחנו!

 


© כל הזכויות שמורות לעופר אלעד

תגובות

שם משתמש: קנדי גאה
נושא: תגובה
תאריך: 5/9/2008
אני לא חושב שהבעיה במסחור
אני חושב שהבעיה היא בחינוך המוזיקלי שלנו
לאהוב את היהודים בכל גיל בכל זמן זו המחלה
ואני שמח שאנשים מתפכחים בסופו של דבר, אם במוקדם ואם במאוחר, אי אפשר לעבוד על אנשים לאורך זמן

צריך לשמוע מוזיקה טובה, תמיד להיות פתוחים, כי בסך הכל תמיד יהיו דברים טובים, שהם ממוסחרים פחות או יותר

עופר אני שמח שכתבת והעברת בי סוג של תהליך
שם משתמש: הבורצית
נושא: תגובה
תאריך: 5/9/2008
אתה צודק במאה אחוז והגיע הזמן שמישהו יודה באמת- המיסחור הורס כל חלקה טובה שעוד נשארה במוזיקה הישראלית!
ממעריצה לשעבר של היהודים
שם משתמש: שירן
נושא: תגובה- כתבה מצוינת...
תאריך: 4/9/2008
עופר, אני ממש נהניתי לקרוא, ואני מסכימה איתך לגמרי.
ולמרות הכל, אני לא חושבת שאי פעם אפסיק להאזין להם, ל"בלדות החודרות", למסרים הבועטים, יש להם (או לפחות היה להם..)משהו שאין לאף אמן אחר...

אחלה כתבה, יש לך את זה:)

שירן.
שם משתמש: היהודים להקה מדהימה לא היה דבר כזה בארץ
נושא: תגובה
תאריך: 4/9/2008
היהודים להקה מדהימה איזה איכיות של זמרים ונגנים רוק לפנים לכל מי שלא אוהב פה בטוח אוהב את בוסקילות למיניהם או קרן פלס . אז תהנו לכם ותנו לנו להנות ממוסיקה .כתב יקר ובפעם הבאה תברר לפני שאתה כותב על הלהקה .שום דבר שם לא נכון ומה שעושים עכשיו ליהודים תמיד עשו להם גם את הדיסק הראשון קרעו אותם וקטשו אותם ולא השמיעו אותם ברדיו ורק עם הזמן אחרי עשור התחילו להשמיע את מי אמר לך מחפש תשובה וכד ... וכלם אה הדיסק הראשון הוא משהו.היהודים לא מפסיקים להופיע ולמישהו זה מפריע שהקהל מת עליהם ובא להופעות ומוחרים פלטינות וזה בגלל שאנחנו הקהל פשוט אהבנו ואוהב את המוסיקה והקולות ואת הכנות שלהם ואת כל הדיסקים שלהם לא רק את הראשון. תמשיכו כך יהודים אנחנו איתכם אוהבים את מה שאתם עושים תודה לכם .אוהב ומעריך תומר.
שם משתמש: דרור
נושא: תגובה
תאריך: 3/9/2008
בגיל 16 מאוד אהבתי את היהודים. הם היו להקה טובה שהציעה רוק אלטרנטיבי, עם מילים אקזיסנטיאליסטיות והתאימו מאוד לרוח הנעורים שלי, אלא שעם קצת למידה והקשה התברר שהיהודים אינה אלא להקת המשך לפרל ג'ם ולמטאליקה בתקופת שיא המיינסטרים.
מותו של הגראנג' ודעיכת הרוק האגרסיבי לטובת מלודיות מדוכדות של בריטפופ יצרו פער אצל הנוער שגדל על נירוונה. היהודים הייתה הלהקה הישראלית היחידה שהציעה רוק יותר אגרסיבי ומילים יותר נוגעות מהמיינסטרים, ולכן הצלחתם נוצרה מהקהל. אבל בסופו של דבר היהודים הייתה ונשארה מבחינה מוזיקולית ומילולית להקה למתבגרים. להקה לא רעה בכלל למתבגרים.
אבל אחרי דיכאון גיל ההתבגרות גם הטעם המוזיקלי משתנה.
שם משתמש: טיטי טובולינה
נושא: לבחור שקוראים לו "תגובה לטיטי"
תאריך: 3/9/2008
הכתבות אצלי, אני אוספת אותן
יש כאן פסקאות שלמות שהן ציטוט אחד לאחד
אם יש משהו שאני באמת לא סובלת זה גנבים
חברים בבמה יעידו שאני עושה להם את המוות
ואם באמת יכלתי לעשות מה שאני רוצה
הייתי מקצצת להם אצבע על כל גניבה
רק ככה לומדים
;)

טיטי טובולינה
שם משתמש: טווס גאה
נושא: הייתי בהופעות שלהם
תאריך: 3/9/2008
במילה אחת- נורא
יאללה מידנייט פיקוקס
שם משתמש: תגובה לטיטי
נושא: מחבר של גון
תאריך: 3/9/2008
אין בכלל דמיון בכתבה של גון לזו של עופר
הדמיון היחידי הוא בתמה וברעיון
שניהם חושבים אולי אותו דבר, מה תגידי על זה, אנשים שחושבים אותו דבר.
כמו אותם אנשים שאוהבים את היהודים בדיוק כמוך
אז נניח שאת מקורית והמעריצה האקסלוסיבית והיחידה, נניח.

נראה לי מה שהניע אותך מלכתוב תגובה, זה העיוורון שלך ללהקת היהודים
צאי מזה!!

הם נחמדים, לא יותר מזה
שם משתמש: מעריצים שתקו
נושא: תגובה
תאריך: 3/9/2008
הלהקה הכי גרועה בישראל שהייתה אי פעם, אתם יודעים מה גם סינרגיה בפנים.
להקת רוק פופ בסגנון של אירופה ששרים על הספירה לאחור
16 שנים ללהקה ששרים לאנשים בני 16 ברוחם, טיפשים ועיוורים
תתבגרו, יש רוק הרבה יותר טוב ואינטלגנטי במדינה הזאת

היהודים, כמו הדת שלנו, מרוכזת בעצמה, צרת אופקים ומיושנת.
שם הולם ללהקה

תלכו לברבי יום שישי בחצות, מי שאוהב
אבל גם תקשיבו לרוק טוב ביותר בארץ
היהודים לא התמסחרו, הם תמיד היו גרועים

מ ש ע מ מ י ם !!!!

יישר כוח עופר
שם משתמש: זבובון.
נושא: תחשוב קצת לפני הגעתך למקלדת.
תאריך: 2/9/2008
כתבת כאן כל כך הרבה שטויות.
א' היהודים כלל לא גרים בקיסריה וגם אם כן וטוב להם.. לך זה עושה רע?
ונניח רק נניח שהם התמסחרו מה רע בזה?
מה זאת התמסחרות? וכל "התמסחרות" שהייתה להם הייתה קשורה למוזיקה שהם עושים.
אם הם היו מפרסמים חברות סתם, לכסף זה כבר הייתה התמסחרות מצד שונה לגמרי.
יצאת חוצפן, לדעתי לפחות כתבת הרבה דברים שאין מאחוריהם הרבה אמת.
היהודים הם הלהקה היחידה שנותנת את עצמה לקהל, לאנשים שתומכים בהם ואם זה לא נראה לך, צר לי..
לכתוב שהם חוזרים על עצמם? באיזה מובן? אתה בעצם סותר את עצמך כי זה רק מראה לך שהיהודים הם אותם היהודים כמו לפני 16 שנה.
פשוט תחשוב קצת לפני שאתה מתחיל לכתוב..
תבוא להופעה, תרחיב אופקים, תשמע את טיטי צורחת בצורה מושלמת, את תום קורע את הגרון מבלי שקולו יהיה צרוד ואז תבין שמה שכתבת אין באמת תכלית.
בכל מקרה, היהודים שולטים.
שם משתמש: תותית
נושא: תגובה
תאריך: 2/9/2008
אני מאוד אהבתי את הדיסק הראשון שהלהקה הוציאה.. אח"כ - בתור מישהי שמאוד נהנתה מהשירים שלהם אבל לא הפכה לגרופית מטורפת - פשוט כבר לא שמעתי עליהם ומהם...
אני לא חושבת שיש משהו פסול בכך שהלהקה התמסחרה, כי אי אפשר לשפוט ולהכנס לכיס של אף אדם ובפרט אף אמן - במדינתנו הקטנה.
אם איכות טקסטים ירדה, זו כבר אופרה אחרת - זו כבר בעיה שלהם, אבל לעניות דעתי, גם להקה שמתמסחרת, כמו רבות וטובות, אם היא שומרת על האיכות והיחוד שלה, ההתמסחרות לא אמורה לגרוע, אלא רק להגדיל את קהל היעד ושאף אחד לא יהיה יפה נפש.
שם משתמש: טיטי טובולינה
נושא: כמה הערות לסדר
תאריך: 2/9/2008
אני מזהה כאן ציטוטים כבדים של הכתבה שכתב "גון בן ארי" ושל הכתב בידיעות אחרונות שאינו אתה, אם אתה לוקח בייבי תן קרדיט
אני לא ממש אוהבת כתבות שהן אוסף של טיזרים מכתבות אחרות.

אבל נניח שאתה כתבת אותה ולא גנבת בחתיכות, נו נניח.
היהודים כמו כל להקה בריאה משתנים, נעים, מתפתחים
התווספו שני גיטריסטים, הוחלף הקלידן האלמותי מיטלמן
טיטי ילדה בן, תומס נהיה אבא, יש אילוצים כלכליים של קיום
וכו' וכו' - המוסיקה מטבע הדברים מושפעת משינויים שעוברים
על האומן - כך היהודים

אבל אתה יודע מה אלעד לא שמת כאן מילה על הופעות
לא שמת כאן אפילו בדל מילה על הסולנים והלהקה
לא שמת כאן כלום על התוצר כשהוא חי וחם
מתוך הבל הפה המתוק של טיטי ומתוך
התאטרון של איש אחד שהוא תומס
אתה יודע למה?

כי אתה חושב שמה שחשוב זה שהדיסקים מסודרים
יפה ולפי הא' ב' בטאוור רקורדס, אני הולכת להופעות לנשום
את המילים, את הכאב, את הבאסים ברקות ובכל הגוף ולהרגיש
לראות את טיטי בוכה בשיר ואת תומס מרגיש כל מילה באמת
לשבת איתם אחרי הופעה ולחבק ולגלות שהם האמנים היחדים
שעוד שומרים על פרפורציות ולא סגורים על זה
שהם הסגנים של אלוהים, תתפלא לשמוע
שהם שמחים לקבל ביקורת ממי שטורח
להגיע להופעה ובאמת להקשיב

תבוא לבארבי במוצ"ש
אל תישאר מאחורי המקלדת
ישמצב שתופתע לטובה

:)

טיטי טובולינה
יודעת
שם משתמש: יהודה גולדנר
נושא: על איכות והתמסחרות
תאריך: 2/9/2008

כמה דברים שהפריעו לי במאמר:

1. לגבי איכות- יש לי ידידה שלא סבלה את היהודים מאז ומעולם, ואם תשאל אותה היא תגיד לך שבעיניה הטקסטים שלהם היו תמיד נבובים. לאומת זאת היא תצוטט לך בהערצה עוורת שירים של לאונרד כוהן, ותסביר לך באמונה שלמה שהטקסטים שלו הם האיכות האבסולוטית. מידת איכות באמנות היא דבר סוביקטיבי, היא נמדדת לפי מה שהיא עשתה לך
(שתדע ואני עוד כן אוהב את היהודים ועדיין זה צרם לי ההתעלמות מהגורם הבסיסי הזה)

2. אני לא מצליח להבין את הקשר השלילי שאתה עושה בין נאמנות לקהל היעד של אמן ובין שיתוף פעולה עם חברות סלולאר.
אם כבר, זה אמור להיות דבר חיובי. האומן מאפשר לקהל שלו להנות מהאמנות שהוא עושה עבורו בעוד דרכים.

3. היהודים פעם נהגו להחרים את התקשורת . מה שעושה את ההצלחה שלהם לתופעה ייחודית במיוחד, היה בזה משהו מרדני ומקסים לטעמי, אבל אני מניח שבסופו של דבר הם התבגרו וזה התחיל להראות להם טפשי. אחרי הכל האינטרס הוא בעיקר שלהם, אז הם הפסיקו את החרם הזה.
שוב אני לא מוצא קשר בין נאמנות הלקה לקהל מעריציה ובין ההופעות שלה בתוכניות טוקשאו.

4. בסוף הכתבה אתה מביעה מחאה כלפי החברה הישראלית על זה שהיא הולכת להופעות וקונה דיסקים ומצביע או בקיצור לא מתחברת לאותה מוזיקה שאתה מתחבר אליה.
מי אמר שמה שנוגע בך צריך לגעת גם בהם?

הוסף תגובה

הנרשמים האחרונים:

כל הזכויות שמורות לקצה חוט © 2006
?>